Pas 8: Dinamitzar les trobades




Foto: "Lectura y libertad" / Obra anònima. C.P. Joves.
Certamen fotogràfic Lectura i presó 2020
Font: CEJFE. Departament de justícia.


Per tal d'aconseguir que la trobada esdevingui una experiència activa i vivencial, d'acció dinàmica, es recomana dur a terme dinàmiques de joc, per:
  1. Iniciar l'activitat.
  2. Presentar els gustos literaris.
  3. Treballar les lectures. 
  4. I per anar més enllà del club. 
Seguidament, es presenta una sèrie de jocs, idees i activitats de grup per a dinamitzar les trobades:


Per començar el club


El Joc dels gustos literaris.

Per desperter l'interès literari entre els integrants del grup: preparar paperets o targetes amb diferents preguntes, i cada un dels membres n’haurà d’agafar una a l’atzar. A continuació, cadascú diu el seu nom, llegeix la pregunta en veu alta i la respon. Per exemple:
  1. Deixes els llibres a mitges?
  2. T’agraden tots els gèneres literaris? 
  3. Qui et recomana els llibres? 
  4. Mires el final dels llibres abans de començar? 
Tres llibres especials per a tres persones especials: per relacionar la dinàmica amb l'entorn proper i familiar, que els participants del club voltin per la biblioteca i agafin tres llibres que responguin a aquestes preguntes: 
  1. Quin llibre regalaries a la teva parella?
  2. Quin llibre regalaries als teus pares? 
  3. Quin llibre regalaries al teu millor amic? 


Per treballar les lectures


Jocs i activitats per treballar les lectures
  1. Cada membre ha d’escriure en un pòsit el que l’ha fascinat/impressionat/agradat del llibre i l’ha d’enganxar a la coberta del llibre. Seguidament i en grup, es llegiran els resultats.
  2. Confeccionar un treball artístic sobre el que els ha evocat el llibre o que representin escenes de la història (aquarel·les, dibuixos, origami, grafitis, morals, el mur dels missatges, etc.) 
  3. Elaborar un quadern de notes particular, per escriure-hi aquelles frases extretes dels llibres que donen resposta a les inquietuds personals. 

Qüestions adreçades al grup per a desenvolupar la reflexió als voltant de les lectures.
  1. La realitat sempre supera la ficció: Heu viscut quelcom semblant al que ha passat el protagonista de la història del llibre?
  2. Paral·lelismes amb les emocions: En algun moment de les vostres vides, heu sentit les emocions que ha descrit el protagonista? 
  3. L’experiència és saviesa: Què li diríeu al protagonista si el tinguéssiu davant? 
  4. Adquisició de nou aprenentatge: Heu après alguna cosa nova amb la lectura? 
  5. La literatura desperta els sentits: La lectura us ha evocat algun record que havíeu oblidat? 

 I després del club, què?


Activitats relacionades amb els llibres per anar més enllà de les lectures.
  1. Veure la versió cinematogràfica del llibre.
  2. Convidar a l’autor, experts en la matèria o testimonis a fer una xerrada. 
  3. Publicar recomanacions dels llibres treballats a la revista de la presó. 
  4. Buscar un lloc a la biblioteca i mostrar tot el treball manual i artístic fruit del club. 
  5. Elaborar un diari del club i escriure-hi els fragments més significatius pel grup. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada