Pas 3: Precisar les funcions del dinamitzador







Foto: "Sense títol" / Obra anònima. C.P. de dones de Barcelona. 
Certamen fotogràfic Lectura i Presó 2020. 
CEJFE. Departament de justícia 

La persona que dinamitza el club ha d’obrir les portes a la participació de tothom i animar que cadascú aporti la seva visió, facilitant un espai acollidor on cada persona tingui la seguretat que la seva opinió serà escoltada i valorada.


Cal tenir present, que el dinamitzador ha d’estar preparat per escoltar i moderar, més que demostrar el seu coneixement amb eloqüència. I que «qui no llegeix, no pot fer llegir». O sigui, el dinamitzador, per sobre de tot, ha d’ésser aficionat a la lectura i sentir estima pels llibres, per poder transmetre el seu valor als usuaris del club.


Els principals reptes del dinamitzador, són, fer descobrir l’univers literari a aquells que encara no l’han conegut i fer néixer el gust per la lectura entre els participants, perquè, d’aquesta manera, els interns puguin beneficiar-se de les avantatges de la lectura, i fer-ho sempre a través de l’acompanyament emocional i suport moral.


Funcions 



El dinamitzador ha de llegir en profunditat, analitzar i treballar les obres a consciència, per a poder desenvolupar un bon treball de la lectura i arribar, d’una manera efectiva, a la reflexió i al debat. En aquest sentit, ha d’ésser capaç de:
  1. Situar les obres treballades en unes coordenades d’espai i temps.
  2. Presentar l’autor i la seva bibliografia.
  3. Pactar unes pautes de comportament i respecte entre el grup.
  4. Crear un clima agradable que convidi a la conversa distesa.
  5. Fer despertar l’esperit crític dels lectors.
  6. Conèixer cada un dels membres del grup i vetllar perquè tothom pugui participar obertament, donant la paraula als qui es mantenen al marge de la conversa i controlar els més extravertits o que mostren una conducta problemàtica.


Habilitats socials 


Per tal d’aconseguir unes relacions respectuoses, cordials i amistoses entre els membres de grup, fer néixer un sentiment d’equip, i que cada un dels membres del grup se sentin valorats, es recomana:

  1. Relacionar-se amb els membres del grup de manera respectuosa, amable i gentil, a través de l’empatia, per saber com se senten, sense prejudicis ni avaluacions
  2. Escoltar-los activament a través d’un contacte visual sincer i amable, tenint en compte les seves emocions descobertes a través del llenguatge no verbal.
  3. Valorar positivament les aportacions de cada un dels membre del grup i animar-los a seguir endavant.
  4. Traspassar optimisme per encoratjar-los a enfrontar-se a les adversitats el millor possible. Cal que el dinamitzador pugui expressar allò que vol dir a través d’un missatge clar i sincer, amb l’ajuda d’exemples concrets i capacitat d'improvització.








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada